Monday, February 14, 2011

PERKIM EDAR RISALAH ANCAMAN HARI VALENTINE KEPADA REMAJA ISLAM




Oleh : MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (Al-Kafirun: 1-6 )

Setiap tahun tanggal 14 Februari menjadi tarikh yang dinantikan oleh pasangan kekasih sebagai hari untuk meluahkan dan memperingati cinta sejati kepada pasangan masing-masing di mana budaya ‘couple’ yang majoritinya di kalangan remaja yang bergelar ‘boyfriend’ dan ‘girlfriend’ dalam menyambut Hari Valentine.

Budaya mungkar seperti ini sudah menjadi kelaziman bagi segelintir remaja dan semestinya penganut agama Kristian. Umat Islam di Malaysia diseru agar tidak terpengaruh dan meraikan sambutan itu kerana ianya bercanggah dengan akidah Islam serta ianya salah mengikut syariat Islam.

Prihatin dengan masalah itu, Sahabat Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) mengadakan program edar risalah ‘Valentine’s Day – Ancaman Terhadap Islam’ sebanyak 2 ribu keping di beberapa pusat membeli belah di sekitar ibu negara pada 13 Februari 2011 lalu.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Amran%20Abdullahs2.JPGMenurut Pegawai Dakwah dan Kebajikan Perkim, Ustaz Hj. Amran Abdullah, 49, dalam kegawatan masalah sosial yang begitu parah, Perkim sebagai organisasi dakwah terpanggil untuk melibatkan diri bagi menyedarkan dan memberi kefahaman generasi muda pada hari tersebut bahawa bahayanya pergaulan tanpa batas yang mengundangkan kepada gejala penzinaan, pembuangan dan pembunuhan bayi.

"Islam suatu agama yang menjurus ke arah pencegahan bukan ke arah mengubati semata-mata. Sambutan hari tersebut bercanggah dengan syarak kerana ianya terkandung kepercayaan agama Kristian dan menyebabkan berlakunya keruntuhan akhlak disamping perayaannya diakhiri dengan aktiviti maksiat," kata Amran.

“Hari berbulan madu bagi mereka itu disambut dengan gejala maksiat yang mereka adaptasikan dari filem atau majalah orang barat yang mempamerkan pasangan kekasih berdua-duaan, bercumbuan, berpelukan hingga berakhir dengan melakukan seks, seks bebas dan bertukar-tukar pasangan tanpa ikatan perkahwinan yang sah,” jelas Amran.

Kata Amran, perbuatan meniru budaya barat yang terpesong dan mencampurkan perkara akidah mengikut kepercayaan agama lain adalah salah di sisi Islam.

Mengikut sejarah Valentine, tarikh tersebut dirayakan sempena kejatuhan Kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol dan St. Valentino merupakan individu yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam.

Melalui sejarah itu juga, jelas ianya disabitkan dengan budaya Kristian yang menyatakan Hari Valentine bermula dari kematian seorang paderi St. Valentine yang dibunuh oleh Raja Rom iaitu Raja Claudius II.

Program mengedar risalah itu disertai 30 sahabat Perkim untuk memberi pendedahan dan pengetahuan mengenai sejarah, dalil serta hukum merayakan hari tersebut khususnya kepada golongan remaja dan muda-mudi yang mengunjungi dan membeli-belah di pasaraya dan pusat membeli-belah di sekitar ibu negara.

Ia juga berperanan untuk memberi peringatan, kesedaran dan nasihat bahawa hari tersebut adalah suatu kelalaian dan merupakan ritual agama lain selain menyampaikan seruan kebenaran kepada setiap Muslim.

Beliau juga menyarankan agar ibu bapa, pihak sekolah dan Institut Pengajian Tinggi (IPT) mengambil peranan bagi menangani budaya itu kerana terdapat usaha-usaha menaja sambutan, jualan bunga, coklat, kad ucapan, cenderahati dan sebagainya sebagai simbol kasih sayang dan cinta antara pasangan mereka.

Beliau juga menyokong tindakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menganjurkan kempen Awas Jerat Hari Valentine untuk menyebarkan dakwah dengan meluas mengenai sambutan itu yang bertentangan dengan ajaran Islam yang disempurnakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom baru-baru ini.

Katanya lagi, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang bersidang pada 22 November 2005 lalu memutuskan amalan meraikan Hari Valentine tidak digalakkan oleh agama Islam.

Jelas Amran lagi, penetapan hukum melalui Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006 juga membuat keputusan bahawa amalan merayakan Hari Valentine tidak penah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan ditegah oleh Islam.

Beliau sekali lagi menyeru seluruh umat Islam khususnya golongan remaja agar tidak meraikan sambutan Hari Kekasih serta menghindari perkara-perkara yang sinonim dengan hari tersebut supaya mereka terhindar dari gejala yang meruntuhkan akhlak remaja dan kesan daripada itu berlakunya kes zina, mengandung anak luar nikah, lahirnya anak tidak sah taraf dan pembuangan serta pembunuhan bayi yang membimbangkan sejak akhir-akhir ini.

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Al-Isra’: 32)

Turut menjayakan program itu, Pegawai Dakwah dan Penyelidikan, Muhammad Farhan Tee Abdullah.


http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/06.JPG

Antara Sahabat Perkim yang menjayakan program edar risalah Valentine's Day - Ancaman Kepada Islam.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1189.JPG

Salah seorang remaja (kiri) membaca risalah Hari Valentine - Ancaman Terhadap Islam yang diedarkan oleh Sahabat Perkim di ibu negara.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/2158.JPG

Sahabat Perkim, Mohd. Aliuddin Liow Abdullah (kiri) menyampaikan risalah kepada pasangan remaja di sekitar ibu kota.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/3140.JPG

Sahabat Perkim, Zamri (kiri) memberikan risalah kepada pasangan remaja di pusat membeli belah sekitar ibu negara.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/4106.JPG

Antara remaja wanita yang menerima risalah Valentine's Day - Ancaman Terhadap Islam.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/573.JPG

Muhammad Farhan Tee Abdullah (kanan) menyampaikan risalah kepada remaja.




No comments:

Post a Comment