Tuesday, January 12, 2010

PERKIM ZIARAH PESAKIT STROK, WARGA TUA DAN IBU TUNGGAL










Oleh : Mohd Syahril Rosdi Ahmad Zahudi


Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh. (Ali-Imran Ayat 113)

Prihatin dengan penderitaan yang ditanggung oleh pesakit ibu tunggal yang menghidap strok, beberapa orang pegawai dari Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) telah menziarahinya di Hospital Kuala Lumpur (HKL) baru-baru ini.

Faridah Hamid 54, didapati pengsan pada Ahad lalu dan ditempatkan di wad 13D, Wad Perubatan 28, Tingkat 5 Blok Utama, Hospital Kuala Lumpur selepas disahkan oleh doktor beliau menghidap penyakit darah tinggi dan strok kecil pada bahagian kanan tubuh badannya.

Ketua Unit Kebajikan dan Kaunseling, Suariza@Hidayah Muhammad berkata, Faridah adalah salah seorang kakitangan yang rajin dalam melaksanakan tanggungjawabnya di Pusat Pemulihan Kesihatan Perkim yang terletak di Sentul , Kuala Lumpur.

Suariza menyampaikan sumbangan wang RM 200 dan hamper buah-buahan kepada pesakit.

Unit Kebajikan dan Kaunseling meneruskan penjelajahan kebajikannya lagi ke rumah ibu tunggal saudara muslim terletak di PPR Gombak Setia, Taman Melati, dekat sini.

Ibu tunggal saudara muslim yang dikenali sebagai Nurul Huda Phuan Abdullah 47, berbangsa cina adalah salah seorang yang aktif di dalam aktiviti-aktiviti dan kelas pengajian Perkim. Beliau terpaksa menyara 3 orang anaknya selepas kematian suaminya akibat serangan jantung sejak 10 tahun dahulu.

Sehingga kini beliau mendapat bantuan dari Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang sedikit sebanyak meringankan beban beliau dalam menguruskan sewa rumah dan anak-anaknya.

Beliau juga gigih mencari rezeki dengan menjual kuih secara kecil-kecilan seperti pisang goreng, keropok lekor dan lain-lain.

Atas ehsan daripada Perkim, Suariza menghulurkan sumbangan RM100 dan buah tangan kepada beliau.

Unit Kebajikan dan Kaunseling meneruskan penjelajahan kebajikannya lagi ke rumah warga tua yang berhampiran daripada rumah sebelum ini.

Warga emas yang dikenali sebagai Rogayah Abd Rahman 67, adalah seorang balu kepada K.K Nayapan atau nama Islamnya Kamaruddin Abdullah. Balu kepada Allahyarham Kamaruddin yang berbangsa India ini sangat aktif menghadiri kelas Perkim untuk belajar dan mendekatkan diri bersama saudara muslim. Selain itu, beliau juga aktif dalam kumpulan marhaban dan nasyid.

Beliau yang berasal daripada Kelantan dan telah menetap di sini selama 17 tahun bersedih tidak dapat menghadirkan diri ke kelas pengajian Perkim akibat strok pada tubuh badan kirinya.

Beliau yang juga menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi ini telah mendapat bantuan sewa rumah daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi kategori ibu tunggal.

Ketika menziarahi Rogayah, Suariza dan Amran Abdullah telah menyampaikan risalah Perkim dan sumbangan sebanyak RM50 serta buah tangan kepada beliau.

Ini adalah satu kaedah merapatkan lagi ikatan silaturahim antara Perkim dan golongan pesakit, ibu tunggal dan warga emas kerana mereka memerlukan kasih serta ihsan dari keluarga Perkim.Suariza@Hidayah Muhammad (dua dari kanan) menyampaikan sumbangan wang tunai dan hamper kepada Faridah Hamid, pesakit strok.



Suariza (kanan) menyampaikan sumbangan wang tunai kepada ibu tunggal, Nurul Huda Phuan Abdullah (kiri).



Nurul Huda Phuan Abdullah (kiri) mencari rezeki dengan menjual kuih untuk menyara keluarganya.




Kakitangan Perkim menziarahi warga emas, Rogayah Abdul Rahman (kiri).



Suariza (kanan) menyampaikan sumbangan wang tunai beserta buah tangan kepada Rogayah.

No comments:

Post a Comment