Monday, June 21, 2010

70 PENDAKWAH SERTAI SAHABAT PERKIM


70 PENDAKWAH SERTAI SAHABAT PERKIM


Oleh : MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya). (Al-Maeda, ayat 1)

Sejajar dengan misi dan visinya untuk menjadi pertubuhan penggerak dakwah terunggul bagi menyokong institusi Islam di Malaysia serta antarabangsa, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Kebangsaan mengajurkan Pelancaran Sahabat Perkim di Hotel Grand Pacific pada 20 Jun lalu.

Program tersebut menghimpunkan 70 peserta terdiri dari saudara Muslim kaum India, Cina, Iban, Kadazan, Filipina, Indonesia dan mahasiswa Kelab Perkim Universiti.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Amran1.JPGPenyelaras Program, Hj. Amran Abdullah berkata, seminar itu dianjurkan bertujuan memberikan ilmu khidmat masyarakat kepada sukarelawan di dalam pembabitan aktiviti dakwah, kebajikan dan pendidikan.

“Ia juga memberi kefahaman kepada sukarelawan yang sanggup berkorban apa sahaja dengan sepenuh hati, usaha, kreativiti dan inovasi demi menyebarkan dakwah, kebajikan dan pendidikan ke jalan Allah S.W.T serta tidak mengharapkan apa jua bentuk balasan,” katanya.

“Sahabat Perkim diwujudkan sebagai penggerak dalam penyampaian misi dakwah khususnya pada masyarakat Malaysia serta ianya meningkatkan kesedaran kepada masyarakat bahawa tanggungjawab dakwah bukan terletak pada pihak tertentu,” jelas Amran.

Hj. Amran yang juga selaku Pegawai Dakwah Perkim berkata, dengan penglibatan sukarelawan dalam Sahabat Perkim ianya secara langsung membantu meringankan beban kakitangan Perkim dalam menjalankan kerja-kerja dakwah, kebajikan dan pendidikan saudara Muslim demi menegakkan syiar Islamiah sekaligus dapat menghubungkan dengan rangkaian seperti Jabatan Agama Islam, Majlis Agama Islam atau Pejabat Agama Islam.

“Ia juga dapat membantu Perkim dalam menangani gejala murtad dan permasalahan yang sering berlaku kepada saudara Muslim dengan pemantauan dan ziarah susulan sejajar dengan konsep 1 Muslim, Dakwah Didahulukan Saudara Muslim Diutamakan,”jelas Amran.

“Antara program sukarelawan yang akan dilakukan oleh Sahabat Perkim ialah ziarah saudara muslim, ziarah hospital, ziarah orang asli, bantuan kewangan, bantuan kecemasan dan rumah perlindungan,” ujar Hj. Amran.

Taklimat Sahabat Perkim telah disampaikan oleh Ketua Unit Kebajikan dan Hal Ehwal Sosial Perkim, Suariza Hidayah Muhammad. Dalam taklimat itu peserta telah dibahagikan mengikut bahagian Sahabat Perkim antaranya ialah pentadbiran dan organisasi, bimbingan dan sokongan, perundangan dan kaunseling, kebajikan dan khidmat pengurusan kewangan.

Disusuli pula dengan forum Perkongsian Khidmat Sukarelawan yang disampaikan oleh Ahli Majlis Kebangsaan Perkim, Tunku Datin Hjh. Noor Hayati Tunku Abdul Rahman dan jurutera Saadon Saad serta dipengerusikan oleh Pengarah Dakwah Perkim, Hj. Abdul Hanif Harun.

Untuk menjadi sukarelawan di kalangan pendakwah yang berjaya, Ciri-ciri dan Jati diri Sahabat Perkim menjadi tajuk ceramah yang disampaikan oleh Ahli Majlis Kebangsaan Perkim, Hj. Muhammad Fitri Abdullah.

Ucapan perasmian penutup disampaikan oleh Penolong Setiausaha Agung Perkim, Datuk Hj. Hasbullah L. Isa.

Dalam ucapannya, beliau mengucapkan tahniah kepada sukarelawan yang telah menawarkan diri untuk memenuhi hasrat Perkim dengan kesungguhan dan peningkatan bagi memantapkan kerja dakwah serta tidak hanya menumpukan sahaja kepada saudara Muslim kerana kerja dakwah adalah tugas semua individu.

Hj. Hasbullah menegaskan agar Sahabat Perkim mengambil peranan di atas gejala yang tidak sihat antaranya isu pembuangan bayi, najis dadah, ketagihan arak, samseng jalanan, kelab malam dan berdisko di kalangan muda-mudi. Ini adalah penting bagi menyelamatkan belia negara dari gejala yang tidak bermoral.

Menurutnya, Perkim mempunyai manhaj dan metodologinya tersendiri dalam berdakwah atas dasar kalimah tauhid bagi menyatupadukan hati dan menegakkan kalimah Allah S.W.T.

Hasbullah turut menyampaikan replika kad dan vest Sahabat Perkim kepada Hjh. Puteh Kalsom Shamsuddin tanda pelancaran Sahabat Perkim yang pertama. Hjh. Puteh telah menjadi sukarelawan Perkim sejak 1985 sehingga sekarang.

Turut hadir ialah Pegawai Dakwah Perkim, Muhammad Farhan Tee Abdullah.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Ain.JPGNurul Ain Afifah Sabri, 22: Ahli Kelab Perkim KUIS berkata, dengan program seumpama ini beliau sebagai pelajar dapat menimba ilmu dalam sesi perkongsian bersama peserta. Ianya menyemai budaya masyarakat prihatin dan semat sukarelawan dalam segenap lapisan masyarakat Malaysia. Perkim perlu mengadakan aktiviti bengkel berdakwah kepada bukan Islam dan bengkel ziarah hospital.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Firdaus.JPGHj. Firdaus Tamil Maran Abdullah, 45: Kad dan vest Sahabat Perkim yang diberikan adalah sebagai tiket dan landasan untuk membantu Perkim dalam menjalankan aktiviti dakwah, kebajikan dan pendidikan kepada saudara Muslim, bukan Muslim, warga tua, ibu tunggal, fakir miskin dan pesakit. Beliau yang juga bekas pelajar Institut Dakwah Islamiah Perkim (IDIP) berhasrat mengatur dengan beberapa kariah masjid dan surau kawasan Ampang untuk memantau dan membuat susulan kepada saudara Muslim.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Norhashimah.JPGNorhashimah Lai Abdullah, 49: Program ini menerapkan sifat berbakti dan beramal jariah kepada golongan yang memerlukan dalam diri sukarelawan. Beliau juga merasai kenikmatan dan ketenangan jiwa yang tak terhingga dalam menjalankan aktiviti-aktiviti amal jariah yang dilakukan sebelum ini. Harapan beliau agar Perkim mengadakan bengkel teori dan praktikal sukarelawan dakwah Orang Asli serta bengkel pemulihan bagi remaja bermasalah.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/380.JPG

Dari kiri, Saadon Saad, Tunku Datin Hjh. Noor Hayati Tunku Abdul Rahman dan Hj. Abdul Hanif Harundalam Sesi Perkongsian Sukarelawan.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/628.JPG

Muhammad Bronson Abdullah (dua dari kanan) mengetuai perbincangan bahagian kebajikan Sahabat Perkim.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/824.JPG

Tunku Datin Hjh Noor Hayati Tunku Abdul Rahman (berdiri) mengetuai perbincangan Bahagian Bimbingan dan Sokongan Sahabat Perkim.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/921.JPG

Hj. Muhammad Fitri Abdullah selaku Ahli Majlis Kebangsaan Perkim menyampaikan ceramahnya bertajuk Ciri-ciri Sahabat Perkim.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1131.JPG

Hj. Hasbullah (kanan) merasmikan Pelancaran Sahabat Perkim dengan menyampaikan replika kad Sahabat Perkim kepada peserta pertama, Hjh. Puteh Kalsom Shamsuddin.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/14s.JPG

Antara 70 peserta bergambar selepas Pelancaran Sahabat Perkim.

No comments:

Post a Comment