Tuesday, February 15, 2011

WANITA PERKIM RAI MAULIDUR RASUL BERSAMA SAUDARA MUSLIM



Oleh : MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Al-Ahzab: 56)

1 Malaysia 1 Ummah begitulah tema sambutan Maulidur Rasul 1432 tahun 2011 dalam menjana kemajuan umat Islam pada masa kini.

Jesteru itu, Surau Bukit Mulia Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang, Selangor dengan kerjasama Wanita Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) cawangan Bukit Antarabangsa menganjurkan Majlis Sambutan Maulidur Rasul pada 15 Februari 2011 lalu.

Seramai 300 peserta yang terdiri daripada penduduk setempat, saudara Muslim dan Anak Yatim Siraman Kasih Rawang menyertai perarakan tersebut.

Sepanjang perarakan itu bacaan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W diperdengarkan bagi mengingati perjuangan-Nya dalam menyebarkan dakwah sehinggalah Islam berkembang ke seluruh dunia hingga ke hari ini.

Mereka berarak sambil berselawat ke seluruh kawasan Bukit Mulia bermula dari surau tersebut sejauh 1 kilometer.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Datin%20Sulizah%20A%20Salams.JPGPengerusi Wanita Perkim Cawangan Bukit Antarabangsa, Datin Sulizah A. Salam berkata untuk menjadi umat Islam yang cemerlang kita haruslah menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai contoh yang terbaik sepanjang zaman.

“Kita perlulah berazam dengan penuh semangat untuk menyebarkan dakwah seperti Baginda, janganlah kita hanya pandai berazam sahaja, tetapi tidak melaksanakan hasrat yang dicita-citakan itu, kelak kita akan menjadi manusia yang rugi,” kata Sulizah.

Jelasnya lagi, oleh demikian sempena sambutan Maulidur Rasul itu dapatlah kita mendidik masyarakat hari ini ke arah yang lebih baik dalam kehidupan dengan menerapkan Islam sebagai satu cara hidup.

Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (Al-Anbiya’ : 107)

Keberkatan mengadakan majlis itu bukan sahaja di rahmati kepada mereka yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh penduduk setempat turut mendapat keberkatannya.

Pelbagai program dakwah dan kebajikan yang dijalankan di surau angkat itu, tetapi ini adalah kali pertama kita mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul dengan melibatkan penajaan dan sumbangan dari pihak korporat dan individu.

Antara program dakwah dan kebajikan Wanita Perkim yang menjadi aturcara pada setiap tahun ialah kelas pengajian fardhu ain, pengislaman, sambutan peristiwa Islam, forum perdana, kem ibadah solat, motivasi pelajar, kursus saudara Muslim, ceramah interaktif, malam amal, sumbangan hari raya, sumbangan zakat, sumbangan mangsa bencana dan sebagainya.

Beliau yang juga bekas penyanyi berkata, beliau menyokong tindakan Sahabat Perkim dalam mengedar risalah Valentine’s Day - Ancaman Terhadap Islam kerana risalah itu mengandungi ilmu agama serta memberi pendedahan kepada umat Islam di mana sambutan itu memesongkan akidah dan tidak boleh diraikan sekali gus maklumat seperti ini perlu disebarkan luaskan kepada golongan remaja di sekolah dan Pusat Pengajian Tinggi (IPT).

Sebagai umat Islam, kita perlulah mewujudkan satu simbolik bagi perayaan hari teristimewa iaitu hari peristiwa Islam seperti Maulidur Rasul, Maal Hijrah, Israk Mikraj, Nuzul Quran dan sebagainya supaya mereka lebih mencintai dan menghargai peristiwa agung itu.

Katanya lagi, ibu bapa dan pendidik haruslah peka dan memainkan peranan mereka kepada perkara yang mendatangkan kemudaratan serta ditegah oleh Islam.

Tidak ketinggalan juga, pihak media massa haruslah mewar-warkan keburukan sambutan Hari Valentine itu kepada umat Islam agar mereka tidak terjerumus ke arah maksiat yang menjadi kebimbangan kita sejak akhir-akhir ini dan harus mempromosikan lagi maklumat Islamik secara interaktif sejajar dengan tema Maulidur Rasul, 1 Malaysia 1 Ummah.

Majlis itu diserikan lagi dengan majlis penyampaian wang zakat dan cenderahati kepada saudara Muslim dan anak-anak yatim.

Selain itu, tetamu disajikan dengan ceramah Maulidur Rasul yang disampaikan oleh Ahli Majlis Kebangsaan Perkim, Ustaz Muhammad Firti Abdullah.

Turut hadir Pengerusi Surau Bukit Mulia Bukit Antarabangsa, Prof. Jamaluddin Mohamed.

APA KATA MEREKA

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Khamsiah%20Othmans.JPGHjh. Khamsiah Hj. Othman, 59

Ini adalah salah satu peranan Wanita Perkim dalam menggiatkan lagi usaha-usaha dakwah dan kebajikan kepada saudara Muslim serta anak-anak yatim walaupun hanya cawangan, tetapi atas kerjasama pihak-pihak yang terlibat, kita dapat menganjurkan program secara menyeluruh dan berkesan. Wanita Perkim akan memeriahkan lagi sambutan itu pada masa akan datang dengan mewujudkan kontinjen, kompang, berzanji, nasyid, tilawah Al-Quran dan sebagainya.


http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Zakaria%20Abdullahs.JPGZakaria Abdullah, 34

Terima kasih kepada Wanita Perkim kerana pertama kali saya menyambut Maulidur Rasul bersama saudara Muslim dan penduduk setempat dengan melakukan perarakan sambil berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W disamping mengikuti ceramah yang memberikan ilmu sekali gus menambahkan sifat kasih sayang dan mencintai Rasulullah.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/medium/Abdul%20Aziz%20Chua%20Abdullahs.JPGAbdul Aziz Chua Abdullah, 41,

Sambutan itu mengeratkan silaturahim di samping beramah mesra serta mengenali di antara saudara Muslim dan penduduk setempat. Saya seronok kerana bersama-sama berarak sambil berselawat dalam menanamkan kasih sayang kepada Baginda dan menambahkan keyakinan diri serta cinta kepada Islam.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1190.JPG

Antara 300 peserta perarakan sambutan Maulidur Rasul di Surau Bukit Mulia Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang, Selangor.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/2159.JPG

Wanita Perkim Cawangan Bukit Antarabangsa tidak melepaskan peluang untuk menyertai perarakan sambutan Maulidur Rasul.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/3141.JPG

Saudara Muslim berselawat sambil berarak dalam perarakan Maulidur Rasul.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/4107.JPG

Antara mereka yang berarak sambil berselawat dan memegang sepanduk dengan pelbagai tema.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/6a.JPG

Antara peserta perarakan sambutan Maulidur Rasul di Surau Bukit Mulia Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang, Selangor.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1047.JPG

Fitri (kanan) menyampaikan ceramah Maulidur Rasul kepada tetamu.

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1191.JPG

Ceramah agama disampaikan oleh Ustaz Muhammad Fitri Abdullah (kiri).

http://eperkim.perkim.net.my/media/content/original/1249.JPG

Antara urus setia Wanita Perkim Cawangan Bukit Antarabangsa yang bertungkus lumus menjayakan program sambutan Maulidur Rasul.


LAGI GAMBAR DI >>> MAULIDUR RASUL BKT MULIA






No comments:

Post a Comment